مطمئنم در همین لحظه، از کسی خوشتان میآید و دلتان میخواهد او هم از شما خوشش بیاید! اکنون بگویید ببینم برای جلب توجهِ او چکار کردهاید؟ آیا طبیعی رفتار کردید یا مانند همیشه تابلوبازی درآوردید؟ اووه! لطفا نگویید رقیب عشقی هم دارید چون شغل سخت میشود…
نه اشتباه نکنید، این یک مقاله عاشقانه نیست! بلکه کاملا در باره سئو و بهینه سازی سایت است. میدانستید تارنما شما هم یک موجود زنده است و به یک رابطه عاطفی با گوگل بیچارگی دارد؟! اما مشکل اینجاست که گوگل جان دلباخته زیاد دارند و بدست آوردن دل ایشان کمی مشکل است. فقط یک مهرۀ مار به نام سئو میتواند تارنما شما را در چشم گوگل عزیز کند!
من در این نوشتار روشنگری میدهم که طراحی سئو چیست و چگونه مشتریان تارنما شما را چند مساوی میکند. وانگهی تکنیک های سئو و انواع خدمات سئو را هم به شما میگویم. این نوشتار جدیدترین راهنمای سئو در سال ۲۰۱۹ است. با خواندن آن همین امروز رِل میزنید!
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو. در بیشتر سایتها میخوانید که سئو یکسری دستورکار است که با اجرای آنها ترافیک به سایت شما هدایت میشود. یعنی سایت شما رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو کسب میکند و تندتر نمایش داده میشود. ولی من اندیشه میکنم سئو ما فوق این حرفهاست. سئو بیشتر همانند به یک مکتب فکری است که به ما میآموزد چطور با دیگران بستگی برپا کنیم.
سئو چه کاربردی دارد؟
سئو یعنی شما حرف مخاطبانتان را بشنوید و بیچارگی آنها را فهم کنید. سپس به دربایستن آنها پذیرش بدهید لغایت یک رابطه بینتان شکل بگیرد. با این پیشه آنها به شما علاقمند میشوند و از شما خرید میکنند. اینطوری مشتریان شما زیاد میشود و گوگل تشخیص میدهد که وب سایت شما مفید است پس آن را بالاتر نمایش میدهد. وقتی هم وب سایت شما در نتایج گوگل بالاتر باشد، کاربران اکثریت شما را میبینند و فروش شما اغلب میشود. این چرخه سئو نام دارد. خسته شدید؟ اصلا بگذارید از اینجا به بعد قصه گلاب بانو را برایتان تعریف کنم. موافقید؟
گلاب بانو اهل کاشان بود. درست مثل سهراب! پس از اینکه ۴ مولود او ازدواج کردند و به تهران آمدند، او فقط شد. اما گلاب بانو یک پیرزن غرغرویِ خانهنشین نبود! او بمب انرژی بود و همش کاری برای اتمام دادن پیدا میکرد. ۱۰ سال قبل او آغاز به دوختن روسریهای محلی کاشان کرد. شغل و بارش هم خوب بود. هر روز با دوستانش بساطشان را سر گذر پهن میکردند و حرف میزدند. اما حالا همانند قدیم نیست و کسب و کار گلاب خانم دیگر رونق ماضی را ندارد. سایر کسی برای خرید کردن به گذر نمیآید. تمام دوستان گلاب خانم هم فروشگاه اینترنتی زدهاند و او دوباره تنها باقیمانده است…
سئو چیست
آیا به گلاب خانم رهنمود میکنید که سریعا یک فروشگاه اینترنتی باز کند و محصولات خودش را در اینترنت بفروشد؟ دستور بدهید در این مرحله ما یعنی تیم نبضینو، به عنوان تیمی که در راه اندازی کسب و کار آنلاین تجربه دارد، وارد ماجرا بشویم و یک آلت شگفتانگیز به نام KWFinder را معرفی کنیم. این آلت مثل یک نجاتدهنده به کمکتان میآید. زمانی که یک عبارت مورد نظر یا همان کوئری (Query) را در این آلت تایپ میکنید، به شما اثر میدهد که عبارت باره عقیده شما چند بار در ماه بدست کاربران جستجو میشود. شگفتانگیز است نه؟! برای مثال میتوانید در تصویر پایین ببینید که ماهانه چند نفر در اینترنت به پیگیری روسری هستند.
تحقیق واژه ها کلیدی
۸۸۰ تن در ماه به پیگیری اطلاعات مربوط به روسری در اینترنت میگردند! گلاب خانم پس از مشاوره با نبضینو به این نتیجه میرسد که راهاندازی یک سوداگری آنلاین برای او به صرفه است. او تصمیم میگیرد محصولات خویش را اینترنتی بفروشد. پس وارد دنیای آنلاین میشود و یک تارنما تاسیس میکند. اما آیا کسب در آمد از طریق اینترنت به همین راحتی است که یک وب سایت بزنیم و میلیونر شویم؟ آیا رقبای گلاب خانم بیکار نشستهاند؟! بیایید نگاهی به آنها بیاندازیم.
عنوان سئو
عبارت روسری را در گوگل سرچ میکنیم و میبینیم که لیست رقبای گلاب بانو به ترتیب الویت در صفحه نخست گوگل نمایش داده میشوند. شاید بگویید رقبای او در صفحات بعدی گوگل هم هستند ولی تحقیقات مقاوم کرده است که:
۸۰% کاربران به صفحه دوم گوگل نمیروند و به همان لینکهای صفحه اول اعتماد میکنند.
پس نتیجه میگیریم اگر تارنما او در صفحه اول گوگل نباشد، هیچوقت دیده نمیشود. پسین رقیب نخست او هم دیجیکالا است! به عقیده شما دیجیکالا چطور به لینک اول آمده است؟ آیا گلاب بانو میتواند دیجیکالا را پشت راز بگذارد؟ تمام جوابها در همین مقاله است با من همراه باشید.
درباره این سایت